nuffnang ads

Tuesday, October 26, 2010

Beregu akui berdepan tekanan status juara

PASANGAN nombor satu dunia, Koo Kien Keat-Tan Boon Heong mengakui berdepan tekanan berganda dalam persiapan menghadapi Sukan Asia XVI Guangzhou dari 12 sehingga 27 November ini berbanding ketika menamatkan kemarau 36 tahun memenangi pingat emas di Doha, empat tahun lalu.

“Jika dulu kami hadir di Doha tanpa sebarang harapan tetapi kami datang ke Guangzhou kali ini selaku juara bertahan. Status juara bertahan itu amat berat, apa lagi, perbezaan antara pasangan yang beraksi kali ini tidak banyak beza.
“Namun, kami akan cuba menangani tekanan itu sebaik mungkin memastikan mampu mempertahankan emas yang diraih di Doha empat tahun lalu,” kata Kien Keat selepas latihan di Stadium Juara, semalam.

Diletakkan pasangan bukan pilihan, Kien Keat-Boon Heong mencipta kejutan di Doha apabila memenangi emas sekali gus menamatkan kemarau 36 tahun tahun menewaskan gandingan Indonesia Luluk Hadiyanto-Alven Yulianto 21-13, 21-14.

Sebelum itu, mereka menumbangkan satu persatu beregu handalan dunia termasuk pasangan ranking pertama dunia dari China, Cai Yun-Fu Haifeng dan pilihan keempat dari Indonesia Markis Kido-Hendra Setiawan dalam laluan ke final.

Kien Keat berkata walaupun mendapat undian mudah di pusingan awal termasuk tidak diundi sekumpulan dengan lawan badi Cai Yun-Haifeng tetapi dia dan Boon Heong tetap waspada bagi mengelak ia memakan diri.

“Apa yang penting kami perlu fokus dan tidak mengambil mudah setiap lawan yang ditemui,” katanya.
Dalam undian dikeluarkan 16 Oktober lalu, pasangan itu yang diletakkan selaku pilihan pertama diundi bersama Ko Sung-hyun-Yoo Yeon-seong (Korea Selatan) Fang Chieh-min-Lee Sheng-mu (Taiwan) dan Mohd Ahsan-Alven Yulianto (Indonesia).

No comments:

Post a Comment